March 18, 2011

أنا مصريه



أأأأه ...
 لألألأ ...
جاااااايز جاااااايز ...
مش عارف ...
يا عم افكس ....
لأ يا عم مش هفكس ....
لازم اكون أيجابى حتى لو مش فاهم أوووى ..
ومين فاهم اساسا ما الكل بيفتى يا جماعه ..
الكل تعب وزهق وبالأصح أتخنق وجاب أخرو ..
هنقول ( نعـم ) ..
أيه  .. !!! لا يا عم
هنقول ( لأ ) .. 
مش اتفقنا ع كده أمبارح ..
طب ما تفهم .. طب ما تفكر .. طب ركز وشوف
مين عايز نعم ومين عايز لأ  ...
اسمع كل الى حوالك وأبنى رئيك
انا كمان مكنتش فاهمه مش هفتى واقول انى من ساعه ما سمعت 
ع الاستفتاء وانا فاهمه كل ماده فيه ..
ده انا بهبلى .. لما قريت المواد وتعديلاتها افتكرتهم لعبو بالقواعد النحويه .. 
واتارى القواعد النحويه ديه مخبيه كتير ..
أنا هقول نعــــــــــــــم ...
مش طمع يعنى أكمن نعـــم أطول من لأ ..
بس عشان فهمت
 بس عشان سمعت وفكرت واستوعبت
وفى الاخر خالص قررت ..
أنا كنت قولت لأ ... فى الاول
 وبقول : لأ ..  عايزينو جديد يا عم ..
 عايزينو بسولفانتو كده لسه هنقعد نعدل 
واترينى مش فاهمه انو تعديل مؤقت أخرو 6 اشهر وهيترمى بطول الدراع

هقول نعم ..
عشان ..
اسمع للاخر واحكم

عايزه مصــر    تهدى وتستقر عايزه احس ان البلد مش وافقه ع رجل 
حتى لو هرقعلها الدستور اليومين دول لغايه ما نعدى بيها من المأزق ده .. 
ما يا بنى اّدم .. لو قريت كويس هتلاقى ان هيتحط واحد جديد 
ع بياض بعد ما تتنفذ الانتخبات الرئاسيه  بعد 6 اشهر  ...
              ولا هو احنا حافظين مش فاهمين وهو ..
لأ وخلاص
هقول .. نعم   وانا عايزه اقول لأ ..
بس عايزه اقول : لأ.. للبردعى ..
لأ   مش هنفذلك الى انت  عايزو...
لأ  مش عايزاك اساس ..
لأ    أبعد عن دماغنا بقى ..
لأ  اسكت وملكش دعوه بمصر ..
انت مش مصرى   ولا عمرك هتكون
هقول .. لأ   وانا عايزه اقول نعم   بحب القوات المسلحه  ..
 وبقدرها وبعتبرهم ملائكه الله ع الارض .. 
بس هقولو :  لأ..   كفايه احنا أستنفذنا قوتكم مش هتعبكم تااانى 
واخليك تحطلى أحكام عرفيه .. مش عشان مش بحبك
لكن عشان لأ .. عايزاك تتفرغ للغرض الاهم والاصعب ع الاطلاق ..
لأ     مش عايزين نتعبكم بتشكيل أحكام عرفيه ..

فكرو يا بشر .. فكرو يا أبناء اّدم .. دلوقتى أنتو بتستفتو ع تعديلات دستوريه .. 
مع الاحكام العرفيه للجيش الى انا بحترمها طبعاااا لو تمت.. 
مفيش استفتاء ديه احكاااام مش تعديلات ولا قوانين هتستفتو عليها
يااااريت نفكر
ياااااريت نفهم
ياااااريت نتدبر
انا بحب مصر اووووى .. وانتو بتقرو اسمعو أغنيه يا بلادى





2 comments:

  1. كلامك ميه ميه
    بس تقولى لمين بقى
    ربنا يستر بكرة وبعده من اللى هيحصل واللى بسمعو هيحصل

    العملية ليست مجرد اختيار
    بس هيا مسئوليه كبيرة ربنا يستررر

    واستايل جامد
    طول عمرك شيك :)

    ReplyDelete
  2. هؤلاء قالوا نعم للتعديلات الدستوريه ..


    د/ رفيق حبيب

    ...د /هبه عزت

    المستشار احمد مكى

    المستشار فؤاد راشد

    الاستاذ فهمى هويدى

    د يحيى الجمل

    د محمد سليم العوا

    المستشار محمود الخضيرى

    المستشار عزت عجوه

    المستشار عبد العزيز ابو عيانه

    المستشار سمير مصطفى

    د احمد كمال ابو المجد

    د عاطف البنا

    نواره نجم و بلال فضل

    د صفوت حجازى

    الاخوان المسلمون

    حزب الوسط

    حزب العمل

    د المعتز بالله عبد الفتاح

    د احمد خالد توفيق


    ,على رأسهم شيخى وحبيبى (محمد حسان ) وانا هقول نعم

    ReplyDelete